Ze smokami
Dragon Age: Inkwizycja na PC / Windows to trzecia odsłona serii gier fabularnych opracowanych przez BioWare. Naciskany przez fanów, z których wielu było niezadowolonych z wielu aspektów Dragon Age II, twórca postanowił porównać grę do pierwszej części trylogii. Jednocześnie zachowuje niektóre rozwiązania, które działały w "drugim" i wprowadza garść nowości.
Dragon Age: Inkwizycja na PC / Windows ponownie przenosi gracza do świata Thedas, który po wydarzeniach z poprzednich dwóch gier pogrążył się w chaosie. Akcja rozpoczyna się 10 lat po finale Dragon Age: Origins. Królestwu Fereldenowi nie udało się odzyskać pełnej siły po piątej Zemście - inwazji na Darkspawn na dużą skalę, która była głównym tematem DA: Początek - a Orlais jest uwikłany w wojnę domową. Tymczasem magowie i templariusze walczą na całym kontynencie. W tym zamieszaniu tworzy się łza na granicy między królestwem śmiertelników a Bladością, prowadząc do inwazji demonów. Nowe zagrożenie będzie musiało się zmierzyć z niezależną politycznie inkwizycją. Gracze wcielają się w rolę lidera tej organizacji, a ich misją jest odkryć tożsamość osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie demonów w świat żywych i zgromadzić wystarczającą moc, aby powstrzymać inwazję. Kreator postaci nie tylko oferuje wybór klasy (wojownik, łotr, mag), płeć, wygląd i imię bohatera, ale także rasy (człowieka, elfa, krasnoluda i qunari). Główny bohater jest w pełni dźwięczny.
Głównemu bohaterowi towarzyszą towarzysze, z których niektóre pojawiły się w poprzednich częściach serii (np. Varric). Nie tylko zapewniają nieocenioną pomoc podczas walki, ale także stanowią ważną część historii. Rozmawiając z nimi, gracz może poznać ich historię, motywy i cele. Co więcej, działania gracza wpływają na to, jak towarzysze go postrzegają. Romanse, charakterystyczna cecha serii Dragon Age, są również bardzo ważną częścią relacji bohatera z towarzyszami. Warto również zauważyć, że twórcy Inkwizycji postawili sobie za cel pokazanie relacji międzyludzkich w bardziej naturalny i dojrzały sposób, co znajduje odzwierciedlenie głównie w zmodernizowanych scenach ze smokami.
Gracz często staje przed decyzjami moralnymi, w których tradycyjne rozróżnienie dobra i zła po prostu nie działa. Niektóre z nich są ważne dla fabuły, a ich konsekwencje nie zawsze są natychmiast widoczne. Możliwość importowania zapisanych gier pozwala weteranom Dragon Age przenieść niektóre decyzje, które podjęli w poprzedniej części serii. Ludzie, którzy z kolei nie mają żadnego doświadczenia z serią, ale chcieliby nakreślić własną historię świata i jej mieszkańców, mogą skorzystać ze strony Dragon Age Keep, która została przygotowana z okazji Dragon Age: Inkwizycja uruchamia się i umożliwia graczom wygenerowanie spersonalizowanego zapisu do importu.
Oprócz głównej fabuły, gracz wykonuje misje poboczne i zajmuje się licznymi mniejszymi konfliktami występującymi w Thedas. Jako Inkwizytor podejmuje decyzje w imieniu całej organizacji, kształtując w ten sposób swoją reputację i politykę wobec innych grup. Postęp w grze nie tylko prowadzi do rozwoju postaci, ale także do wzrostu znaczenia tytułowej inkwizycji. Ponadto wyższa pozycja daje namacalne korzyści; na przykład armia, która może zostać wysłana, by zdobyć fortecę nie do zdobycia, ukrywając ważne informacje. Ustanawianie przyczółków ma kluczowe znaczenie, zazwyczaj w postaci fortec, na obszarach szczególnie ważnych, aby uzyskać wpływ i kontrolę nad regionem. Co więcej, nic nie powstrzymuje gracza od rozwijania swoich zachowań i kierowania ich działaniami (np. Prowadzonymi badaniami) poprzez zarządzanie dostępnymi zasobami ludzkimi.
Ze względu na zakres wydarzeń w Dragon Age: Inkwizycja, gracz będzie podróżował po całym kontynencie Thedas. Chociaż świat nie jest otwarty w pełnym tego słowa znaczeniu, lokalizacje są znacznie większe i bardziej zróżnicowane niż w poprzednich grach. Poruszanie się między nimi odbywa się za pomocą mapy świata, a gdy postać dotrze do miejsca, może swobodnie eksplorować teren pieszo lub konno. Aby uzyskać dostęp do kluczowych obszarów fabularnych, Inkwizycja, pod przywództwem gracza, musi najpierw osiągnąć odpowiednio wysoką reputację. W tym celu gracz musi wykonać zadania poboczne, zdobyć szacunek różnych grup za pomocą dyplomacji, zbierać magiczne artefakty i pokonać niebezpieczne bestie.
Jeśli chodzi o system walki, programiści próbowali uspokoić zarówno taktyków, jak i miłośników akcji. Gracz może wydawać rozkazy członkom drużyny w trybie pauzy aktywnej lub przekazywać im kontrolę nad sztuczną inteligencją, aby skupić się na jednej postaci i wlec w bitwę bezpośrednio kontrolując jej ruch i ataki smoków. Główne polecenia są przypisane do skrótów klawiaturowych. Wrogowie są zwykle obecni w zorganizowanych i zróżnicowanych grupach. Dzięki ulepszonej sztucznej inteligencji mogą wspierać się nawzajem i reagować na sytuację na polu bitwy. Wszystko to wymaga od gracza bycia uważnym i stosowania odpowiedniej taktyki.
Działanie Origins przenosi nas do królestwa Ferelden, położonego na kontynencie Thedas. Region ten, zamieszkany przez ludzi, elfy i krasnoludy, stał się obiektem ataku mrocznego pomiotu, plagi złożonej z wszelkiego rodzaju potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. Aby chronić Fereldan przed złem, Grecy Strażnicy, zakon różnych ludzi, którzy przysięgli walczyć z mrocznym pomiotem, zostali wezwani do pomocy w obronie kraju. W grze nasza postać ma szansę dołączyć do tej grupy, aby móc stanąć do walki z szalejącym złem. Tryb dla pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin rozgrywki, a także zapewnia możliwość pobierania rozszerzeń DLC.
Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każda przygoda oferuje nam wiele różnych rozwiązań, a podejmowane decyzje nie tylko kształtują bohatera, ale także wpływają na świat gry.
Jesteśmy również zmuszeni wybierać pomiędzy dwiema mało optymistycznymi opcjami. Na przykład podczas podróży napotykamy opętanego chłopca, którego możemy osobiście zabić lub pozwolić na poświęcenie życia innej osoby, aby ocalić jego duszę. Kolejnym istotnym elementem Origins na PC / Windows są dialogi zaimplementowane podobnie jak w Mass Effect, wzbogacone o mimiki, zachowanie konkretnych postaci i szeroki wybór opcji dialogowych. Rozmowy składają się z ponad 900 tysięcy słów. Wszystkie znaki pierwotne i dodatkowe są dźwięczne. W tym celu zaangażowanych było ponad 140 podmiotów.